Jaaroverzicht 2020

Verslag van activiteiten in 2020

Inleiding

Het jaar 2020 ging goed van start met een nieuwjaarsbijeenkomst op 25 januari 2020. We deelden onze plannen en konden op dat moment nog niet bevroeden dat er een pandemie op ons af zou komen wat voor een groot deel het culturele leven plat ging leggen.

Ondanks de strenge coronamaatregelen hebben we zoveel mogelijk geprobeerd ISOO draaiende te houden. Op de momenten dat het mogelijk was, hadden we activiteiten. Maar helaas hebben we ook vele activiteiten moeten verplaatsen of annuleren.

Nieuwjaarsreceptie

Op 25 januari is een nieuwjaarsreceptie georganiseerd waar verschillende vrijwilligers, belangstellenden, leden van fotoclubs, vertegenwoordigers van Young Art en bestuursleden van ISOO elkaar konden ontmoeten en inspireren.

Workshops

19 januari – basisworkshop ‘Beeldbewerking’
Beeldbewerking is een integraal onderdeel van digitale fotografie. Een beeld achteraf niet digitaal optimaliseren, is je eigen foto’s tekort doen. De vraag is natuurlijk ‘hoe’. En hoe ver ga je? Welke techniek pas je het beste toe? Wat doe je in Lightroom en in Photoshop?
In deze basisworkshop neemt landschapsfotograaf Bas Meelker je mee in zijn digitale workflow. Na het theoretische deel ga je zelf met je eigen foto’s aan de slag.

Helaas konden we met de opgelegde coronamaatregelen na 15 maart 2020 geen workshops in fotografiecentrum ISOO uitvoeren. Daarom werd er gekozen voor een alternatief: fotowandelingen.

Fotowandelingen

18 augustus – ‘Doe meer met je smartphone’
Onder leiding van Evert-Jan Woudsma, boswachter en fotograaf, werden foto’s met de smartphone gemaakt. Onder weg werden handige tips gegeven om de smartphone nog beter te gebruiken.
Geannuleerd

1 september – ‘Macrofotografie’
Boswachter en fotograaf Evert-Jan Woudsma leert je alle kneepjes van de macrofotografie.

Locatie: park Scheybeeck.

10 oktober – ‘Paddenstoelen fotograferen’
Onder leiding van Evert-Jan Woudsma paddenstoelen fotograferen in park Westerhout.

1 november – ‘Herfst’

Boswachter en fotograaf Evert-Jan Woudsma neemt je mee voor een mooie herfstwandeling in park Westerhout waar veel inspiratie wordt opgedaan om mooie herfstfoto’s te maken.
Geannuleerd

Excursies

Zondag 15 maart – ‘Dierentuinfotografie’
Als huisfotograaf van o.a. Diergaarde Blijdorp is Rob Doolaard natuurlijk dé aangewezen persoon om deze workshop te begeleiden. Met een groep fotograferen is onder leiding van Rob Doolaard ‘Artis’ bezocht.

Exposities

YA & imPRESSions
11 januari tot en met 15 februari 2020

Expositie YA & imPRESSions bestond uit foto’s van het Young Art Festival en foto’s die gemaakt zijn door imPRESSions, een groep van fotografen die vanuit ISOO fotografisch verslag doen van culturele activiteiten in Beverwijk en omgeving.

Renate Jansen (fotograaf uit Haarlem)
22 februari tot en met 24 maart

In de tentoonstelling bij ISOO toont zij het beste werk van de afgelopen 10 jaar die vooral uit haar grote liefde voor sport en portret bestaat. Tevens is te zien het portret-project gemaakt tijdens haar 50e levensjaar ’50 pics to 50’; 50 portretten van dierbaren, mensen die belangrijk zijn of belangrijk zijn geweest. Samen een soort zelfportret omdat in elk portret de reflectie zichtbaar is van de fotografe. Op haar 50e verjaardag afgelopen september was de feestelijke expositiestart van het project al te zien in de Leica Store in Amsterdam.

Fotograaf: Renate Jansen

De exposities kwamen na 24 maart stil te liggen na de aangekondigde lockdown tot en met de zomerperiode.

‘Ode aan de gloeilamp’ van Jan Meurs (fotograaf uit Heerhugowaard)
29 augustus tot en met 27 september

Fotograaf Meurs is al heel lang geboeid door de (zeggings)kracht van fotografie en beeld. Hij deed de

fotovakschool en volgde daarna tal van workshops en bijscholingen op het gebied van fotografie en beeld(vorming). Sinds eind jaren ‘90 geeft hij cursussen en workshops fotografie.

Fotograaf: Jan Meurs

10 en 17 oktober
Week van de Industriecultuur

Op 10 en 17 oktober 2020 was de expositie te bezoeken van foto’s die tijdens de Instameet 2019 waren gemaakt. De start van de Instameet 2020 was op 10 oktober  bij ISOO.

Na 17 oktober zijn er vanwege de aangescherpte coronamaatregelen geen exposities meer gehouden. De fotoclubs die bij ISOO hun clubavond houden, zijn gevraagd de wanden met foto’s in te richten. Dit duurt in elk geval tot eind maart 2021.

Andere activiteiten

Verkiezing Stadsfotograaf Beverwijk
De verkiezing tot Stadsfotograaf Beverwijk is wegens corona voorlopig uitgesteld.

Verkiezing Dorpsfotograaf Heemskerk
De verkiezing tot Dorpsfotograaf Heemskerk is wegens corona voorlopig uitgesteld.

Week van de Industriecultuur
10 en 17 oktober 2020

imPRESSions
Een groep enthousiaste fotografen brengt belangrijke culturele activiteiten van Beverwijk en de regio fotografisch in beeld met als doel hiermee een archief op te bouwen. Jaarlijks worden deze foto’s geëxposeerd. Omdat het afgelopen jaar weinig evenementen zijn gefotografeerd, is besloten een selectie van foto’s op de  website van ISOO te plaatsen.

Instameet 2020
In het kader van de Week van de Industriecultuur is er weer een Instameet georganiseerd, waarbij fotografen uit het hele land bij ISOO verzamelden als startpunt. Dit vond plaats op 10 oktober. Vervolgens zijn verschillende locaties in Beverwijk gefotografeerd.

Inspiratiesessie ‘Bewustzijn en Beeld’
Op 25 oktober was het de bedoeling om een inspiratiesessie te organiseren bij ISOO. Een combinatie van meditatie en fotografie. Helaas moesten wij deze sessie annuleren vanwege de aangescherpte coronamaatregelen.

Fotowand doorgang stationsgebouw
Met NS zijn gesprekken gevoerd over het vervangen van de fotowand in de doorgang van het stationsgebouw. De foto’s zijn gemaakt door verschillende stadsfotografen van Beverwijk. In de loop van januari 2021 wordt de fotowand opgehangen in de doorgang van het stationsgebouw en zal er ook ruchtbaarheid aan worden gegeven.

Bestuur ISOO

Binnen het bestuur zijn een aantal wisselingen geweest. De huidige samenstelling (2020) is als volgt:

Voorzitter Arie Duineveld
Secretaris Thea Olivier
Penningmeester Anneke Mevissen
Exposities Jan Aardenburg

Toekomst ISOO

In 2019 zijn er verkennende gesprekken gevoerd met de NS, gemeente en SIG. NS heeft de ambitie om in stationsgebouwen wachtkamers te realiseren die van alle gemakken zijn voorzien, zoals koffiehoek, toiletvoorziening, etc. ISOO ziet kansen voor een multifunctionele ruimte waardoor de ruimte voor exposities, lezingen en workshops behouden blijft. SIG kan hier ook een rol in spelen. De eerste reacties waren positief. Wegens corona is er op dit moment weinig voortgang te melden.